23 januari 2012

Torens bouwen

Voor een stageopdracht mag ik weer even aan de slag met een paar kleuters.
De opdracht luidde: 'Doe met kleuters een rekenactiviteit...'
Tja, wat ga je dan doen?
  • Tellen...zo afgezaagd en zo voorspelbaar, dus niet....
  • Wegen...hartstikke leuk maar ik heb geen 'gewone' weegschaal en digitaal is te moeilijk, dus ook niet....
  • Maatbekers....ook leuk maar de watertafel is in de winter een zandtafel, ook maar niet....
Dan maar naar de bieb voor wat inspiratie, en met 5 prentenboeken, waar een mogelijke rekenopdracht aan te koppelen is,  kom ik thuis. Lezen-denken-lezen-denken...en dan weet ik wat ik ga doen:
torens bouwen en daar een bouwtekening van laten maken.

Samen met het boekje 'Er was eens een vosje...' ga ik met 6 leerlingen aan de slag.


Vosje woont in een land waar alleen maar huizen staan en ze wil zo graag in een toren wonen. En samen met haar knuffelbeer gaat ze op zoek naar een geschikte toren. Ze komt dan met haar vliegtuigje bij een vuurtoren, een verkeerstoren, een fabriekstoren, de Eiffeltoren, de BigBen, een kasteeltoren, wolkenkrabbers in NY en de toren van Pisa. Maar geen van deze torens is geschikt en uiteindelijk komt ze weer gewoon thuis in haar eigen gezellige huisje.

En dat wordt de opstap naar mijn rekenactiviteit.
In de aula staat een prachtige toren waar knuffelbeer al bij zit te wachten. De kleuters bekijken de toren van alle kanten en gaan dan aan de slag om zelf een toren te bouwen die heel erg hoog is en die niet om valt.
Een makkelijke opdracht, dacht ik, maar wat doen de kleuters....ze beginnen met een stevige basis en dan staat er geen toren maar een soort van vesting.
Na wat sturing lukt het ze toch om een grote toren te bouwen...maar stevig, nee dat vinden ze zelf ook niet.
En waarom? 'Juf, het lijntje loopt door en dat is niet goed hè?'.
En het 'lijntje' dat ontstaat doordat blokken op naast elkaar en op elkaar gestapeld worden.

Maar de volgende opdracht is: 'bouw een stevige toren' en daar weten ze wel raad mee:




'Makkie, juf'...ja ja want nu moeten ze hun bouwwerk gaan tekenen. Ze moeten een zij-aanzicht kiezen en dan gaan tekenen wat ze zien. Vierkante blokken, rechthoekige blokken, brede of smalle blokken.
En dan ook nog goed tellen hoeveel je ziet...nee dat valt niet mee. Maar ze gaan alle zes met veel plezier aan de slag, beetje sturen hier en daar en af en toe wordt er zelf een oplossing bedacht.

En het resultaat...prachtige bouwtekeningen:
  • één  heel precies (blokken gewoon overgetrokken);
  • twee heel goed en uit de losse hand getekend;
  • één zeer kleurrijke bouwtekening....vond het wel moeilijk om alleen het zijaanzicht van de blokken te tekenen;
  • één ook kleurrijk...maar een bouwtekening??...'moeilijk hoor juf';
  • en één gewoon uit de losse pols....'ik heb maar veel getekend dan weet ik zeker dat ik ze allemaal getekend heb.'





Nee, rekenen met kleuters is absoluut niet saai!!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen