6 september 2013

De kop is eraf....

De eerste week zit erop...en ik kan tevreden terug kijken op deze week.
Een week die in het teken stond van de 'regels': regels voor de wc, regels voor de speelwerkles, regels voor het zelfstandig werken, regels op het schoolplein.....herhalen-herhalen-herhalen....

En wat saai klinkt heeft ook hilarische momenten opgeleverd. Wat te denken van de 'hulp-juf' tijdens het zelfstandig werken. De hulp-juf is nl. Bob de Beer die 2-3x per week assistentie geeft tijdens de les. En als Bob op de 'juffenstoel' zit dan kan de juf eventjes met een klein groepje werken, dat leek de kinderen wel wat, maar als eerste stak Grace haar vinger op. 'Juf wat moet ik dan doen als ik een vraag heb?' 'Nou,' zei de juf, 'dan ga je naar Bob en stel je je vraag aan Bob, die is nl. hulp-juf'. Grace zei niets...maar haar blik sprak boekdelen: juf is compleet gek geworden!!!
Tijdens het zelfstandig werken kwam Grace (natuurlijk) samen met een vriendin met een vraag bij me, maar ja....ik was even bezig en wees naar Bob die zat te wachten op de juffenstoel. Grace met vriendin naar Bob..daar stonden de dames wat te schuifelen en hoorde ik Grace zeggen 'Ja, Bob geeft natuurlijk geen antwoord, maar als wij het nu eens zo en zo gaan doen....?' De dames liepen weg en hadden hun eigen probleem opgelost. Bob de hulp-juf had zijn/haar werk goed gedaan.

En waarom is Bob een hulp-juf en geen hulp-meester....omdat ik een juf ben en dan kun je geen hulp-meester hebben...logisch toch?

En dan zijn er nog de uitspraken en de kleine dingetjes die je dag helemaal goed maken:
- voor de verjaardagskalender maken de kinderen een zelfportret, in de grote kring doe ik voor hoe je een zelfportret maakt....ik teken heel dun met zwart krijt mijn haar...zegt er één 'Juf heb je geen zilverkrijtje want je hebt mooie zilveren haren'.
- meisje heeft een badstofjurkje aan. Zeg ik 'mooie jurk heb je aan'...'ja juf, dat is een handdoekenjurk'.
- zijn de kinderen aan het werk en sta ik een beetje rond te kijken roept een jongetje 'Juf, mag ik je knuffelen?' en rent vervolgens in volle vaart op me af, geeft me een dikke knuffel en rent weer terug naar de bouwhoek en speelt gewoon verder.
- Tijdens het voorlezen zit er een meisje naast me en zegt als het boek uit is 'Juf, wat kun jij mooi praten'.
- Aan het einde van de dag zegt een jongetje 'Juf ik moet nog heel lang lopen en dan pas ben ik thuis. Wat fijn voor jou dat je al thuis bent, hè juf?'...want natuurlijk woon ik op school, boven in de juffenkamer.

Nu is het weekend...maar ik verheug me ook op maandag!!

1 opmerking:

  1. Wat een heerlijk verslag Thera! Volgens mij zit je helemaal goed op je juffenstoel!
    Ik dacht vroeger dat Juf geen pyjama had, dat kon toch niet...

    BeantwoordenVerwijderen