5 april 2014

Mindmappen met kleuters??

Tijdens een studiedag ergens vorig schooljaar (of was het nog langer geleden?) hebben we informatie gekregen over 'Mindmappen' en toen zag het er leuk uit: gekleurde lijnen, plaatjes erbij en er worden met mindmappen diverse denkmanieren getriggerd: associatief denken, radiaal denken en creatief denken.
Na wat gerommel in de marge kwam het bij de kleuters niet echt van de grond...en al gauw luidde de conclusie 'Mindmappen met kleuters is moeizaam en haast niet te doen.'

Maar.....daar kwam de bijeenkomst van De kleuteruniversiteit (klik) en één van de workshops heette 'Mindmappen met kleuters'. De workshop werd gegeven door Rianne Hofma en zij heeft een mooie website Mindmappen met kleuters (klik)....dus niet geaarzeld en ingeschreven voor deze workshop.



Rianne Hofma heeft zich in het mindmappen met kleuters min of meer gespecialiseerd en gebruikt mindmappen bij 'Begrijpend luisteren', bij het vergroten van de woordenschat en zet haar mindmaps op allerlei manieren in tijdens de verteltafel, de leeshoek en door middel van spellen die voortkomen uit de mindmaps. Het lokaal waar de workshop werd gegeven hing dan ook vol met de mooiste en prachtigste mindmaps.

Haar verhaal heeft ons (collega's en ik) geïnspireerd en afgelopen week zijn we gestart met een eenvoudige mindmap bij een klein, eenvoudig en overzichtelijk verhaal: 'Kuikentje Kip en de Sterrennacht', geschreven door Amy Hest.



Voorafgaand aan het verhaal was de eerste vraag 'Over wie gaat het verhaal?' De kinderen moeten dan benoemen wie er een rol in het verhaal spelen. Deze Mindmap-tak - de WIE?-tak - krijgt 3 aftakkingen want volgens de kinderen waren er rollen weggelegd voor Kuikentje Kip, Tante Hen en de Ster.

Een volgende les luidde de vraag voorafgaand aan het verhaal 'Waar speelt het verhaal zich af?'. En deze tak - de WAAR?-tak - had bij mijn groep maar 1 tak want het verhaal speelde zich, volgens de kinderen, af in de sterrennacht.

En in de laatste les hebben we gekeken naar het probleem en de oplossing van het probleem. De tak 'PROBLEEM' eindigde in 1 smal stukje: de ster stond veel te hoog. De tak 'OPLOSSING' kreeg 3 aftakkingen: op je tenen staan, op Tante Hen staan en de uiteindelijke oplossing vonden de kleuters dat de ster aan de hemel bleef staan...anders was de hemel zóóóó saai.

Onze eerste mindmap ziet er dus uiteindelijk zo uit:


En voor een eerste keer zeker niet gek!!
Bij het thema Eten & Drinken gaan we weer een mindmap maken, dan gericht op woordenschat.

Op mijn vraag 'Mindmappen met kleuters?' kan ik nu volmondig antwoorden: JA, dat kan heel erg goed!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen