7 mei 2014

Nog meer mindmappen...

Het thema 'Eten en Drinken' vroeg ook om een mindmap...alleen één waarbij de woordenschat voorop stond. De werkwijze lijkt op het maken van een woordveld maar dan gestructureerder.

Stap 1: Wat weet je van....
De kinderen wisten heel veel over eten en drinken op te noemen. Eerst in tweetal brainstormen en daarna bespreken in de kring. En naast patat, pannenkoek, pizza, spaghetti en natuurlijk melk, cola, chocomel, yoghi kwamen er ook woorden als goed kauwen en kok, mac donald, pizzeria.

De juf moet alles opschrijven en dan plaatjes erbij gaan zoeken...die plaatjes zijn weer nodig voor Stap 2.

Stap 2: Wat hoort bij elkaar....
In de kring heb ik 3 hoepels neergelegd en de kinderen hebben de plaatjes gesorteerd. Er was een hoepel 'drinken', er was een hoepel 'fruit' en een hoepel voor 'maaltijden'.
Maar toen kwamen ze er al doende achter dat maaltijden erg groot was want je hebt 'broodmaaltijden' en 'warm eten-maaltijden'. Dus moest er een onderscheid gemaakt worden in ontbijt en avondeten (de lunch werd gemakshalve overgeslagen want 'dat is bijna hetzelfde als ontbijt').
En toen ontstond er een discussie over de pannenkoek...hoort die nu bij het avondeten of bij het ontbijt? Sommige kinderen aten pannenkoeken als ontbijt, anderen alleen als avondeten....en de oplossing? De hoepels van ontbijt en avondeten overlapten elkaar en daar kwam het plaatje van de pannenkoeken terecht.

Maar wat te doen met de restaurantplaatjes? Oplossing was een hoepel erbij....dus de 'restaurant-hoepel'.
Maar waar hoort dat goed kauwen bij? In een nieuwe hoepel maar hoe die hoepel moet heten was nog onduidelijk. Daar zochten we nog een oplossing voor.....

En die sortering, die komt als takken met afsplitsingen op papier. Daarna gingen we weer verder kijken....

Stap 3: Hoe noemen we de tak van goed kauwen...
Om tot een benaming te komen hebben we eerst eens goed gekeken wat er met je eten gaat gebeuren.
Met z'n allen kwamen we er wel uit....het eten gaat in je mond en moet je goed kauwen en volgens K. gaat het dan door je etenspijpje (!) naar je buik. D. wist dat het in je maag terecht komt en S. wist dat het daarna door je darmen gaat en daarna....werd het stil en werd er wat gegniffeld. Tot G. riep: 'ik denk dat je het dan uit poept en plast'.
Maar hoe heet dat proces nou? Dat wist niemand maar de opdracht die ze meekregen was 'vraag het eens thuis hoe dat heet' en de volgende dag kwam G. op school en zei: 'juf, jij weet toch hoe dat heet?' 'Ja, maar weet jij het ook?' 'Mijn moeder weet het...het heet PRIJSVERDELING...goed hè juf?'.
Dus werd het 'spijsvertering', het etenspijpje werd de slokdarm zo wist iemand anders te vertellen en dat met de darmen is een heel gedoe want dan moet je eten een hele lang weg afleggen.

Stap 4: Andere verdeling mogelijk....
De oudste kleuters hebben nog een keer goed gekeken en kwamen tot de conclusie dat er 'gezond' en 'ongezond' eten bestaat. Met stippellijnen hebben ze de plaatjes op de mindmap nog aan de gezonde- en ongezonde tak gehangen.

En het resultaat van onze mindmap Eten & Drinken mag er zeker zijn.....


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen